26
Iul
12

Prostii, banii si buzunarul altuia

Articol scris la munca. N-am chef acum sa pun diacritice.

Poate cineva sa-mi explice de ce ne freaca grija mai mult de banii altora decat de banii nostri? Eu nu-nteleg de ce te-ar revolta ideea ca altul are mai multi bani, in loc sa te motiveze. Sau sa te lase rece. Si nu vad de ce te-ar deranja ca are cineva ceva de castigat de pe urma ta, atat timp cat tu n-ai nimic de pierdut. In special cand te-a si ajutat, intr-un fel sau altul.

Zilele trecute, un cunoscut ma-ntreba daca pot sa-i recomand un site cu lectii de poker, pentru ca avea niste bani pe card si voia sa-ncerce marea cu degetul. I-am recomandat un site, i-am spus sa ma sune daca are nevoie de ajutor cu ceva si mi-am vazut de treaba. Ma suna mai tarziu sa-mi spuna c-a vazut cateva filmulete, a-nvatat regulile, a “prins” si ceva strategie si vrea sa faca depunere pe un site. I-am recomandat PokerStars si i-am spus, ca idee, ca probabil e un banner cu PS pe site-ul de pe care invatase el sa joace. Dialogul care-a urmat:

– Si… astia fac ceva daca eu intru de pe banner-ul lor?

– Care astia?

– Site-ul asta.

– Daca fac bani din click-ul tau, adica?

– Da.

– Da, sunt afiliati.

– A, pai nu intru de la ei.

Crezand ca nu stie cum functioneaza afilierile, i-am explicat: ca jucator, platesti o taxa catre PokerStars (sau orice alt site de poker) cand joci pe bani reali. O parte din taxa asta va merge la site-ul de pe care ai intrat pe PokerStars, dar tu n-ai nimic de pierdut, pentru ca banii aia ii dai oricum.

– Si ce frate, de ce sa faca ei bani din ce joc eu?

– Pai ce ai de pierdut?

– Nimic, da’ de ce sa le dau lor bani?

– Pai nu le dai tu.

– Am inteles, da’ de ce sa castige de pe urma mea?

– Dar ce ai de pierdut?

– Nimic, da’ nu vreau.

– Dar tu ai invatat jocul, pe gratis, de pe site-ul asta.

– Pai si ce frate, acum trebuie sa le dau bani?

– Nu sunt frate-tau. Si esti cretin.

M-a-ntrebat de ce-l jignesc, i-am spus, din nou, ca e un cretin, s-a suparat, i-am spus ca oamenii ca el sunt de cacat, m-a-ntrebat de ce, i-am spus ca e prea prost ca sa-nteleaga si a ramas ca nu mai avem ce discuta.

Si da, chiar caut sa exclud genul asta de oameni din viata mea.

Eu nu prea dau click pe reclame. In general nu le observ, pentru ca sunt concentrat pe ce ma intereseaza. Dar, daca vad ceva ce pare interesant, fac click fara probleme. Daca vreau sa si cumpar ceva de pe site-ul respectiv, sau sa depun bani, nu ma intereseaza ca are de castigat si site-ul de pe care-am intrat. E OK. Am intrat pe site-ul acela cautand ceva, am vazut reclama asta, consider ca e interesant ce-am gasit. Intr-un fel, proprietarul primului site merita o rasplata, sa spunem, pentru ca m-a directionat spre al doilea site.

Dar nu dupa ideea asta ma ghidez. Nu ma deranjeaza ca altcineva are ceva de castigat din ce fac eu, atat timp cat nu pierd nimic si respectivul nu-ncearca sa traga cu forta jar pe turta lui. Iar in cazul in care se afla cretinul de mai sus, era simplu: proprietarul site-ului ti-a pus la dispozitie materiale din care sa-nveti sa joci, pe gratis, iar tu poti sa folosesti link-ul lui ca sa intri pe site-ul pe care vei depune. Toata lumea are de castigat.

Dobitocii, insa, au impresia ca toata lumea vrea sa se-mbogateasca de pe urma lor. Asta e una dintre trasaturile de baza ale taranului penal: daca-si da seama c-a luat o shaorma cu carne stricata, prefera s-o manance si sa i se faca rau decat s-o arunce. Daca vine un cersetor si-o mananca? Pai cum, sa aiba cersetorul ala ceva de castigat de pe urma lui? Baga mare si nu lasa nimic! Daca te-alegi cu vreo toxiinfectie, macar stii ca n-a profitat nimeni de tine.

Tot asa, ma enerveaza oamenii care fac afirmatii de tipul:

“Da-l in plm, ca are destui bani si parca tot ar mai vrea”.

In primul rand, cu ce drept decizi tu ca altul are destul? Poate e destul dupa standardele tale, dar nu si dupa ale lui. Sau poate ca omul nu vrea sa faca mai multi bani de dragul banilor, ci de dragul provocarii. Nu cred ca Donald Trump se tine de afaceri pentru ca simte ca nu-s destul de grase conturile. Omul e pasionat de ce face. Asta a facut toata viata si fiecare noua afacere e o provocare pentru el.

Sau, sa spunem ca vorbim despre cineva cu adevarat lacom sau plin de complexe. Genul de om care strange pentru ca banii-l fac sa se simta bine sau pentru ca vrea sa compenseze alte lipsuri, reale sau inchipuite. Ce te intereseaza ca ala e mort dupa bani? Atat timp cat nu fura de la tine, e treaba lui. Iar in momentul in care-ncepi cu “Are destul si nu-i mai ajunge”, nu mai e cazul sa spui ca poate fura de la altul. Pentru ca, evident, nu asta e problema ta.

Crede cineva ca toti cei care-l injura pe Becali o fac in ideea ca e prost si a facut afaceri dubioase cu statul? Nu, multi il injura pentru ca se simt mai destepti decat el, dar n-au nici 1% din averea lui. Mie mi se pare scarbos sa invoci moralitatea si echitatea ca sa-ti justifici invidia. Voi ce ziceti?

Si, evident, mai sunt si cei care te-njura pentru simplul motiv ca ai:

“L-ai vazut pe ala, futu-l in gura, cati bani are?”

sau

“Uite la el, a dat de bani, al dracu’! Si-a luat masina, a uitat cand se-mbraca de la Second Hand!”

Nu stiam ca e o imoral sa ai o situatie materiala buna sau sa pleci de jos si s-ajungi sus.

Omul sarac (si ma refer la atitudine, nu neaparat la continutul portmoneului) traieste cu impresia ca banii sunt un lucru rau. De ce? Pentru ca el nu prea are si, atentie, nu crede ca va avea vreodata. Nu poate recunoaste ca, dac-ar fi gandit si facut mai mult, ar fi avut mai mult, deci cauta sa se convinga ca te poti imbogati doar furand/lingusind/inseland/dand in cap. De ce? Pentru ca se simte mai bine asa. Nu mai e sarac, ci corect. Mai e doar un pas pana la “Toti aia cu bani sunt niste figuranti care cauta sa se dea mari si sa uite de unde-au plecat.”

Cine ma cunoaste stie ca nu ma dau banii afara din casa (deocamdata), deci n-as avea niciun motiv sa le iau apararea bogatilor. Dar privesc lucrurile asa: daca vreau s-ajung bogat, de ce i-as injura pe cei care sunt acum bogati? Mai bine invat de la ei si-i respect pentru ce-au realizat. Caracterul unora lasa de dorit, sunt de acord, dar averea n-are legatura cu aspectul acesta. Cum spunea Will Smith intr-un interviu, banii si faima nu-i schimba pe oameni, ci le dezvaluie adevarata fire.

Oamenii destepti invata de la oamenii mai mari decat ei. Prostii ii urasc pe cei care le sunt superiori si, in general, pe oricine care se descurca mai bine. Si cauta sa-i traga-n jos pe ceilalti sau, in orice caz, se simt lezati de ascentiunea acestora. Bogatii invata de la alti bogati si le apreciaza priceperea si eforturile.

Eu n-am o problema cu cei care au mai multi bani decat mine. Iau in calcul si metodele prin care s-au imbogatit, dar averea lor nu ma face sa-i urasc. Dimpotriva, caut sa si-nvat cate ceva de la ei si, daca le pot da o mana de ajutor fara sa depun prea mult efort, o fac. Stiu ca asta nu-mi dauneaza mie si ca, daca vreau sa ma ridic, depinde doar de mine. Si chiar lucrez in directia asta. De fapt, ma consider deja bogat. Trebuie doar sa vina si banii.

1 Response to “Prostii, banii si buzunarul altuia”


  1. Iulie 26, 2012 la 6:55 am

    Partea cu „banii sunt un lucru rau” se trage din laicizarea statului. Si automat a culturii populare. E luata din religie unde se zice ca „banu-i ochiul dracului”.


Lasă un răspuns

