21
Sep
11

Mirajul Occidentului (partea a II-a)

Plecăm sau nu? Hai, că e simplă viaţa în Vest. Sunt mai mulţi bani, eşti tratat aşa cum meriţi şi, oricum, România e de căcat. Şi stai şi te uiţi pe pereţi şi te gândeşti la cât de frumos ar fi fost să te naşti în Austria.

Mă-ntrebam zilele trecute cu ce exemple aş putea ilustra articolul ăsta. Şi mi-a fost servit unul ieri: un el şi o ea, cam de vârsta mea, pe stradă. Ea spunea ceva, n-am înţeles ce, la care el a replicat: „Daaa, sunt oamenii altfel afară!”, după care, tacticos, a scos ultima ţigară şi a aruncat pachetul. Pe jos. Cu un coş de gunoi la 2 metri de el.

Dacă stai la discuţii cu un bou, poţi fi sigur că, mai devreme sau mai târziu, va da de-nţeles (sau va spune direct) că s-a săturat până peste cap de ţara asta, că nimic nu merge şi c-ar pleca fără să se uite înapoi. Şi mai sunt cretinii care-ţi spun că lor le e ruşine că sunt români şi ar trăi oriunde altundeva, că n-are cum să fie mai rău. Lăsăm la o parte fatul că există destule locuri unde e chiar puţin mai rău decât aici. Unii sunt idioţi şi n-ai ce să le faci.

Când vrei cu disperare să locuieşti altundeva, cea mai simplă chestie pe care-o poţi face este să pleci. Îţi iei ce ai, vinzi ce nu poţi lua cu tine, alegi o ţară si te muţi acolo. Eventual, îţi iei cetăţenia ţării respective şi ai scăpat. Dar nu. E mai simplu să stai aici, să vorbeşti prostii, să te plângi, să asculţi „Plec pe Marte” de zeci de ori şi să laşi comentarii de tipul „Băi, ce mă regăsesc în piesa asta! Dar e normal, doar trăim în România, nu?”. Nu, idiotule. E normal pentru tine.

Eu n-o frec aiurea, nu mă plâng c-am avut ghinionul să mă nasc aici, am planuri care se-ntind pe următorii 3-4 ani şi nu-mi spun că va fi vina ţării dac-ajung un ratat care-şi îneacă puţinii neuroni activi în vodcă ieftină. Şi, mai presus de orice, consider că şansele mele de-a reuşi în viaţă sunt la fel de ridicate ca ale copiilor lui Bill Gates. Voi avea mai mult de muncă, poate mă voi lovi de mai multe ziduri, voi bifa mai multe nopţi nedormite, dar voi reuşi la un moment dat. Şi voi învăţa destule între timp. S-ar putea ca faptul că m-am născut român sa fie una dintre cele mai norocoase întâmplări din viaţa mea.

Ratatul se plânge. El crede că n-are şanse în viaţă pentru că e român. Bogaţii vor să-i dea-n cap, nu cumva să se-mbogăţească şi el, politicienii îl ţin pe loc, toată lumea profită de el. Cu toate acestea, nu pleacă. O fi din cauză că ştie că n-ar fi capabil să facă-n Occident mai mult decât face aici? O simţi că, dacă se mută-n Germania, în 2 ani ajunge să se plângă că lumea-l discriminează din cauză că e român sau că n-are cum să se ridice la nivelul aşteptărilor de acolo, pentru că el a fost educat în România? Sau din cauză că n-are curaj să facă o schimbare majoră, chiar dacă (în mintea lui, cel puţin) va fi benefică?

N-am cum să nu zâmbesc când aud pe cineva plângându-se ca nu e tratat cum merită. Dimpotrivă, în 95% din cazuri eşti tratat exact cum meriţi. Pentru că respectul nu se cere, ci se câştigă. Şi, din când în când, trebuie să iei atitudine. Eventual, să dai cu pumnul în masă.

Dar eu nu vreau să fac asta, nu mă simt bine aşa. De ce nu ne putem înţelege ca oamenii?

Pentru că uneori nu putem şi gata. Contează mai puţin de ce. Dacă vrei să te adaptezi, bine. Dacă nu, vei vedea că teoriile lui Darwin se aplică şi-n cadrul societăţilor umane.

Apropo de societate, mulţi nu-nţeleg că e dependentă de indivizi. Eu aş spune că nivelul societăţii este o medie a nivelurilor indivizilor care o compun. Cu alte cuvinte, cu toţii avem un rol. În situaţia asta, e aberant să spui că vei fi mai bun când va fi şi ţara mai bună. Uite paradoxul: ţara va fi mai bună când vom fi cu toţii mai buni, dar noi vom deveni mai buni când va fi ţara mai bună. E ca şi cum ai spune că vei învăţa să faci bani după ce te-mbogăţeşti.

Apoi, mi se pare scârbos să spui că vei da ceva doar după ce primeşti. Sigur, e OK să procedezi aşa în unele situaţii. E chiar recomandat. Dar, dacă foloseşti nivelul României ca scuză s-arunci gunoiul pe jos, eşti un imbecil care merită o bătaie cu frânghia udă.

Şi ce legătură are asta cu plecatul din ţară? Păi, are: dacă te regăseşti în ce-am scris, nu prea ai ce căuta „dincolo”. Problema e-n tine, nu în jurul tău. Lipsa educaţiei ar fi doar o parte a problemei. Cealaltă e dorinţa de a uita cine eşti si de unde vii. E o prostie să-ţi fie ruşine că eşti român, moldovean sau albanez. Asta eşti si gata. Lucrezi cu ce ai. Nu trebuie să fii canadian ca să faci ceva notabil. Şi, contrar unor idei tot mai răspândite, nu trebuie să devii nimic înainte să te schimbi. E suficient să faci pace cu cine şi ce eşti, să vezi ce-ai de făcut ca să-ţi fie mai bine şi să treci la treabă.

Am o problemă cu cei care vor să emigreze? Nu. Există destui care se pricep la ceva şi consideră că le va fi mai bine în Occident. Şi mulţi care nu prea se pricep la nimic, dar consideră că au şanse mai mari să-nveţe din mers acolo. Au curaj şi, probabil, viziune. Le va merge mai bine? Unora da, altora nu. Cum spuneam, măcar au curaj.

În schimb, am o problemă cu specimenele care nu fac nimic, nu-ncearcă să-şi lărgească orizonturile sau să se schimbe, dar ştiu să se plângă şi să dea vina pe ţară, familie, societate, bogaţi, politicieni, şi aşa mai departe. Pe oricine şi orice, dar nu pe ei. Şi nu sunt dispuşi să contribuie decât dacă sunt siguri că-şi vor recupera „investiţia”. Ăştia sunt inutili oricând şi oriunde. Şi trag foarte mult în jos media despre care vorbeam mai sus.

Cel mai rău e că, într-un fel sau altul, reuşesc să-i influenţeze şi pe alţii. Deh, oamenii sunt slabi şi dornici să adopte explicaţia cea mai comodă. În cazul ăsta, „m-am născut român, deci e normal să nu-mi fie bine”.

1 Response to “Mirajul Occidentului (partea a II-a)”


  1. 1 RoleModelu
    Septembrie 27, 2011 la 8:29 am

    Un punct de vedere pertinent, cel puțin.


Lasă un răspuns

