02
Dec
09

Şansele matematice-i încălzesc pe fraieri

L-am auzit azi pe Stochiţă spunând că „Steaua trebuie să-nvingă pentru a-şi păstra şansele matematice de calificare”. Bullshit! De fapt, Steaua ar trebui să piardă meciul şi să-şi ia gândul de la primăvara europeană.

Ştiţi ce e amuzant la şansele matematice? Se concretizează doar în situaţiile în care se pot aplica împotriva noastră. Fotbalul a demonstrat de mai multe ori că, datorită mentalităţii noastre de locul I*, şansele matematice de a reuşi ceva trebuie ignorate. Sau avem şanse reale, sau n-avem nicio şansă. Pe de altă parte, dac-avem şanse matematice s-o luăm peste bot, o vom lua. Matematica ne urăşte. Îşi bate joc de noi întotdeauna.

Îşi aminteşte cineva o semifinală Middlesbrough – Steaua? Vajnicii războinici becalieni aveau un avantaj de 3 goluri. Unul acasă şi două-n deplasare, marcate în primele 20 de minute. Ce şanse aveau englezii să se califice? 15%? 10%? 5%? Aud ceva? Da, Neşu, şanse matematice. Stai jos. Şansele acelea se numesc „matematice” pentru că nu este imposibil ca evenimentul să aibă loc. Deci, pot fi exprimate prin numere. Ei bine, matematica a jucat un renghi Stelei: cifra din dreptul gazdelor a evoluat cu o viteză ameţitoare, transformându-se din 0 (zero) în 4. Şansele despre care vorbeam au tot crescut, pân-au ajuns la 100% (în momentul în care englezii au marcat al patrulea gol, pentru că era clar c-ai noştri nu mai sunt în stare de nimic).

Câteva luni mai târziu, echipa Bulgariei venea la Constanţa. Prin minutul 70 sau 80, tricolorii aveau un avantaj de 2 goluri. Evident, bulgarii aveau şanse matematice. Nu era imposibil să marcheze de 2 ori, dar era foarte puţin probabil să facă-n minutele rămase ce nu reuşiseră tot meciul. A venit primul gol, iar eu am ieşit pe balcon, la o ţigară. Mi-am aprins ţigara, am tras 2 fumuri, am început să discut faza golului cu cineva şi, ce surpriză, vine cineva să ne-anunţe c-au egalat bulgarii. Ca nişte sceptici ce ne aflam, ne-am zis că, probabil, respectivul era prea beat ca să-şi dea seama că văzuse o reluare. Evident, l-am acuzat degeaba pe bietul om.

Desigur, exemplele acestea nu sunt singurele. Sunt doar reprezentative.

Deci, dragi copii şi microbişti, şansele matematice lucrează exclusiv în defavoarea fotbalului românesc. Şi, aparent, în defavoarea realismului şi, de ce nu, a intelectului. În 2003, România avea şanse matematice să prindă barajul… era suficient ca Luxemburg (Luxemburg!) să nu piardă-n Norvegia. Calcule, scenarii şi optimism. Lumea chiar credea că o echipă de amatori va câştiga un punct de la o echipă care juca pentru baraj. Rezultatul: 1 – 0 pentru nordici. Dar, să privim partea frumoasă: am avut ocazia să sperăm până-n ultimul minut că se va petrece un miracol. De exemplu, că o rafală de vânt va duce mingea-n poarta Norvegiei.

Trăiască matematica!

* din coadă

1 Response to “Şansele matematice-i încălzesc pe fraieri”


  1. 1 RoleModelu
    Decembrie 4, 2009 la 9:12 am

    Matematic vorbind, si noi am avea sanse sa luam o bursa de merit la finalul acestui an de facultate 😕


Lasă un răspuns

